Der er sket meget, siden Henry Ford i starten af det forrige århundrede revolutionerede produktionen af biler – og industriproduktion helt overordnet – ved at indføre samlebåndet. Kunne Hr. Ford se, hvordan den moderne bilproduktion forløber i dag, ville han højest sandsynligt spærre øjnene op. For selv om bilindustrien i dag stadig i høj grad er baseret på samlebåndsprincippet, så er der alligevel sket et stort skifte i, hvordan biler produceres.
Dette skifte skyldes først og fremmest robotternes indtrængen i produktionshallerne. I dag gør moderne bilproduktion brug af robotter i stor stil, og i denne artikel ser vi nærmere på, hvorfor bilproducenterne bruger robotarme i produktionen.
Robotarme afgørende for bilproduktionen
Robotarme er en af de robottyper, der fylder meget i bilproduktionen. En af fordelene ved robotarmen er blandt andet, at den kan bruges til en lang række forskellige opgaver. En robotarm kan blandt andet bruges som svejserobot, men også indenfor så forskellige områder som skrueopgaver, laserskæring, samling og flere andre områder.
Og netop denne type robotter der derfor særligt efterspurgte i bilindustrien, hvor der udføres en lang række forskellige opgaver fra start til slut i tilblivelsen af en bil. Opgaver, der i de fleste tilfælde kan løses af robotarme.
Dansk producent af robotteknologi leverer robotarme til bilindustrien
Danmark er med i forreste række, når det kommer til robotteknologi; herunder også robotarme. Danske Universal Robots, der har hjemme på Fyn, leverer blandt andet robotarme til flere forskellige producenter indenfor bilindustrien. Her er det særligt de såkaldte cobots, der opleves stor efterspørgsel på.
En cobot er en robot, der er udviklet til at indgå i produktionen i et samarbejde med manuelle funktioner udført af produktionsmedarbejdere – deraf navnet cobot, der er en sammentrækning af ordene ”collaborative” og ”robot”. Cobots passer rigtig godt ind i bilproduktionen, da der her netop indgår forskellige manuelle processer undervejs i produktionslinjen. De danske robotter er derfor også populære blandt bilproducenterne, og indtil videre har Universal Robots blandt andet leveret robotteknologi til Continental og Nissan.
Derfor valgte Nissan danske robotarme
I forbindelsen med udvælgelsen af en robotleverandør havde Nissan flere virksomheder med i opløbet. I sidste ende faldt valget dog på Universal Robots robotarm UR10. Årsagen var ligetil. Den enkelte robotarm var billig sammenlignet med alternative løsninger, og samtidig havde den en solid vægtmæssig kapacitet. Derudover kan robotarmene også nemt flyttes til forskellige steder i produktionslinjen afhængigt af behov.
Nissan har dermed udtrykt stor tilfredshed med de danske robotarme, og det er derfor formentligt også kun et spørgsmål om tid, før UR10 – og andre robotarme – vil være at se hos endnu flere bilproducenter, end det er tilfældet i dag.