Trænger virksomheden til et boost? Det kan godt være en stor opgave at komme i gang med god markedsføring af en virksomhed, og det kan være svært at vide, hvor man skal starte. Her er det en god idé at lægge ud med at prøve at forstå den målgruppe, man gerne vil fange opmærksomheden på. Hvad er deres interesser og værdier, og hvordan lever de deres liv? Her er Minerva modellen et smart redskab, der kan være til stor nytte i mange sammenhænge. Vil du gerne vide mere om denne model? Så læs videre.
Hvordan virker Minerva modellen?
Hvis du gerne vil lære at bruge Minerva modellen bedst muligt, er det første skridt på vejen at lære, hvordan den forstås, og hvad den går ud på. Herefter kan du begynde at sætte dig ind i, hvordan du i praksis kan bruge modellen som et redskab i din markedsføringsstrategier for virksomheden. I denne artikel vil vi blot gå over de vigtigste dele af Minerva modellen, så du har en idé om, hvordan den virker, og hvad den kan bruges til. Hvis du tror, den vil være et godt værktøj til din markedsføring, vil vi anbefale at sætte mere tid af til at lære modellen endnu bedre at kende.
Minerva modellen er en dansk model for livsstilsanalyse udviklet af analyseinstituttet Nielsen. Den deler den danske befolkning op i fem segmenter med forskellige procenter, der indikerer, hvor stor en del af befolkningen, der hører til hvert segment. Det Grå segment er dog ikke et, der bruges meget, og bliver derfor ofte set bort fra. Dette er, fordi det både har en meget lav procent og desuden ikke har nogen specifikke kendetegn at gå ud fra, hvilket gør det svært at bruge i praksis.
De andre fire segmenter er Grøn, Blå, Violet og Rosa. Disse er placeret på, hvad man kan kalde et koordinatsystem, hvor den vandrette X-akse strækker sig fra Materialistiske til Idealistiske, og den lodrette Y-akse går fra Moderne til Traditionelle. De fire farvede segmenter ligger hver mellem to ender af akserne. Den Rosa ligger for eksempel mellem Idealistisk og Traditionel. Befolkningen kan altså placeres i disse forskellige segmenter alt efter, hvordan deres livsstil og deres værdier ser ud.
Brug din indsigt
Al indsigt du kan få i din målgruppe, er en stor fordel, som du kan bruge effektivt i den markedsføring, både når det kommer til strategi og planlægning. Det kan være, du ved, at dine kunder mest søger efter specifikke ord, når de leder efter produkter, og så er det vigtigt, at det er netop disse ord, du bruger på din hjemmeside, frem for forskellige synonymer.
Det kan også være, du betaler for annonce på forskellige online platforme, og her er det også vigtigt ikke at spilde penge på at vise disse annoncer til uinteresserede mennesker, der ikke falder inden for din målgruppe. Så at kende til, hvilke sider, dine kunder anvender, er en stor fordel for dig, og du kan bruge det til at gøre din markedsføring langt mere målrettet.
Med Minerva modellen kan du præcis opnå noget af den værdifulde indsigt og bruge din i din strategi alt efter, hvilket segment, størstedelen af dine kunder befinder sig i.